sunnuntai 3. heinäkuuta 2011

Elsa Heikkilä

Olen yksi N0LLAPiSTE-kollektiivin tanssijoista, Elsa, ja päivittelen tätä blogia vuorollani muutaman viikon välein seuraavan kuukauden ajan. Olen valmistunut keväällä 2008 tanssijaksi Turun konservatorion tanssijan koulutusohjelmasta, jossa pääaineena oli nykytanssi. Valmistumiseni jälkeen olen työskennellyt freelance-tanssijana sekä ohjannut tanssia eri ikäisille lapsille ja nuorille. Olen toiminut tanssijana mm. Niina Airaksisen, Virva Talosen, Marjo Hämäläisen ja Nina Renvallin teoksissa sekä toteuttanut omatoimisesti erinäisiä tanssituotantoja mm. N0LLAPiSTEESTÄ –tanssitapahtuma, Tunsitko minun kuiskailevan –soolokoreografia sekä Piparminttu Punanuttu Rusinapulla Palmikon seikkailut –tanssiteatteriteos. Olen toiminut aktiivisesti tanssijana myös soveltavan tanssin kentällä mm. Keski-Suomen tanssin keskuksen taiteesta hyvinvointia –hankkeessa, Tanssin piirrän piristyn –hankkeessa Tampereella sekä Läntisen tanssin aluekeskuksen Kesäkulkurit–kiertueella. Tanssi on vienyt minut monenlaisiin mielenkiintoisiin ja ikimuistoisiin produktioihin. Freelancerinä tanssijan töitä tehdessä arki on todella vaihtelevaa; välillä on harjoitusperiodeja, välillä esityksiä ja toisinaan on vain hakemusten kirjoittamista, ammattitreenitunteja sekä opetushommia.

Tanssijana olen herkkä fiilistelijä, jolle on tärkeää musikaalisuus ja musiikin tuoma inspiraatio ja tunnelmat. Nykytanssi on minulle selkeästi se kaikista omin liikkumisen tapa; minusta on äärettömän mielenkiintoista päästä tutustumaan uuden koreografian liikekieleen ja olemisen tapaan. Minulle on tärkeää, että tanssi saavuttaisi myös uutta yleisöä. Tämän vuoksi olen iloinen, että N0LLAPiSTE on järjestänyt työpajoja yläkouluissa kuluneen vuoden aikana. Tähän asiaan palaan vielä tulevissa kirjoituksissa.

Toivoisin, että ihmiset tulisivat katsomaan nykytanssia useammin ja ennakkoluulottomammin. Mitä sitten, jos yksi esitys ei miellytä, kun on olemassa niin monia erilaisia tapoja tehdä koreografiaa ja tanssia. Uskon, että jokaiselle ihmiselle löytyy mieluisaa nykytanssia, jos vain aktiivisesti jaksaa etsiä sitä!










Kuvat: Niina Airaksinen, Emmi Hyvönen ja Keijo Saaristo

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti